در بازار مکاره شبکههای ماهوارهای که هر روز یک کانال جدید شروع بهکار میکند، خیلی هم عجب نیست اگر کسی بیتفاوت از کنار خیلیهاشان رد شود. وقتی چهار نفر با یک دوربین، یک آرشیو کوچک کلیپهای ویدئویی و... یک شبکه راه میاندازند که حتی نمیشود اسمش را «آماتور» هم گذاشت، طبیعتا بیننده چندانی ندارد و خیلی هم موجب حساسیت دیگران نمیشود. اما در مورد فارسیوان، برای همان ولههای تبلیغاتی قبل از شروع کار شبکه، به اندازه خیلی از این شبکهها طراحی و برنامهریزی شده بود. البته چند ماهی طول کشید تا زنگ خطر فارسیوان برای کارشناسان به صدا دربیاید. این اتفاق اگرچه کمی دیر، اما بالاخره افتاد. آنچه میخوانید، بریدهای از این اظهارنظرهاست که در رسانهها منعکس شدهاند. خواندن همه این حرفها کنار هم، حتما چیزی فراتر از خواندن پراکنده آنها دارد...
(در ادامه نوشته ضرغامی درباره فارسی وان)
تهدید نیستندبهطور کلی شبکههای فارسیزبان از جمله بی بی سی فارسی و VOA به هیچ وجه تهدیدی برای صداوسیما نیستند و خوشبختانه این رسانه با جایگاه و اعتمادی که نسبت به آن در میان مردم وجود دارد از انواع برنامههای خبری، سیاسی، سرگرمی، فیلم و سریال استفاده می کند. حتی بسیاری از شبکههای فارسیزبان ماهوارهای برخلاف قانون از سریال های ما استفاده می کنند که از نظر حقوقی می توانیم از آنها شکایت کنیم، آنها حتی سعی می کنند از کارشناسان و عوامل داخلی ما نیز استفاده کنند، لذا توانمندی این شبکهها اصلا قابلمقایسه با رسانه ملی نیست. شبکههای ماهوارهای فارسیزبان کماکان در رقابت با صداوسیما جایی ندارند و فضای سیاسی کشور این را نشان داده است، لذا با استفاده از تمام ظرفیت ها باید این تفوق را حفظ کنیم.
دیدگاه کسانی که این شبکهها را یک تهدید تلقی میکنند اشتباه است. نه شبکههای سیاسی ماهوارهای و نه شبکههای غیرسیاسی، تهدید نیستند و کارشناسانی که این حرف را زده اند، مرعوب هستند.
عزتالله ضرغامی
کاری نکردهایم!
به اعتقاد من تأثیرگذاری فارسی وان در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار بیشتر از بی بی سی فارسی است. امروز شبکه فارسی وان با پخش سریال ها و فیلم های سینمایی؛ استحکام خانواده را به مناقشه و مناظره گرفته و در حوزه مسائل سیاسی کمتر به این موضوع توجه شده است.
به هر حال تأثیرگذاری ماهوارهها بر جامعه امروز را نباید از یاد برد. متأسفانه نگرش مسئولان ما در حوزه ماهواره بیشتر امنیتی و سیاسی است و به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی موضوع کمتر پرداخته شده، در حالی که تأثیرگذاری پدیدههای اجتماعی و فرهنگی ماندگارتر است.
برنامههای ماهواره رابطه معناداری با اخلاق، ثبات سیاسی ـ اجتماعی و هویت ایرانی ـ اسلامی دارد و این اتفاق در حالی رخ می دهد که ما فاقد یک نظام اطلاعاتی مشخص و یک نظام سیاست گذاری مشخص در حوزه ماهواره هستیم؛ زیرا باوجود آنکه معتقدیم بخش زیادی از جامعه تحت تأثیر ماهواره است، آمار دقیقی از مخاطبان وجود ندارد و تاکنون کار دقیقی در این حوزه انجام نشده.
سیدرضا صالحی امیری (استاد دانشگاه)
نان بیهمتی ما را میخورند
ما باید نگاه تاریخی خود را که ناشی از یک نگاه ایدئولوژیک و سیاست زده است، عوض کنیم. در موضوع شبکههای ماهوارهای فارسی زبان، مشکل از آنجایی آغاز می شود که ما آنها را رسانه بیگانه خطاب می کنیم و این لقب ناشی از یک نگاه تاریخی، سیاسی و ایدئولوژیک است و از همان تئوری توهم توطئه نشأت می گیرد، در حالی که باید از خود بپرسیم که این شبکهها بهدنبال این هستند که اتفاقات و حوادث را صادقانه بیان کنند یا اینکه خودشان اتفاقات و حوادث را بهوجود می آورند.
فیالواقع نگاه سیاسی به شبکههای ماهوارهای و توجه به اغراض سیاسی آنها باعث شده تا مباحث دیگر این شبکهها و موضوعات اجتماعی ـ فرهنگی مغفول بماند و به تأثیرات فرهنگی آنها کمتر توجه شود. این نگاه در صدا و سیما هم وجود دارد و بیشتر برنامههای صدا و سیما که علیه شبکههای ماهوارهای تولید می شود، فقط در راستای افشاگری سیاسی آنهاست. ما امروز از منظر نگاه و تاکتیک در برابر ماهوارهها شکست خورده ایم. بهنظر من این شبکهها نان بی همتی ما را در داخل می خورند...
صادق زیباکلام - استاد دانشگاه
ضعف ما، قوت آنها
گرایش مخاطب تلویزیونی بهسمت شبکههای ماهوارهای اتفاق تازهای نیست، سالهاست که این اتفاق میافتد و دلیلش هم چیزی جز تنزل کیفیت برنامههای شبکه داخلی نیست. واقعیت این است که فارسیوان و شبکههای مشابه به هیچ وجه سلیقه مخاطب ایرانی را برآورده نمیکند، اما در ریشهیابی اقبال عمومی مردم به این شبکهها بهویژه «فارسیوان» میتوان به ضعف مدیریت شبکهای رسید. به اتکا تجربه سالها برنامهسازی میتوانم به جرئت بگویم که معمولا پخش سریال از شبکههای مختلف است که بیننده را مجاب به انتخاب آن شبکه بهخصوص میکند. بیننده تلویزیونی خسته از کار روزمره و قرار گرفتن در آماج اطلاعات اجتماعی، دوست دارد که با تماشای یک سریال خوب و درگیر شدن با قصه آن، بخشی از هیجانات یک روز کاری را تخلیه کند؛ کاری که شبکههای ماهوارهای، صرفا با مخاطبسنجی درست به حساسیت آن پی بردهاند و با تولید سریالهای نو و ساختار شکن، سعی در جذب مخاطب بیشتر دارند؛ سریالهایی که در بحث فنی و حرفهای گاه بسیار ضعیفتر از برخی مجموعههای داخلی هستند.
مشکل اینجاست که بخش پژوهش و تحقیق در عرصه سریالسازی تلویزیونی در صدا و سیمای ما محلی از اعراب ندارد و نتیجه، آنکه سریالهای ما همگی به ورطه تکرار میافتند. در این سال ها آنچنان به بیراهه رفتهایم و سطح سلایق مخاطب را آنقدر پایین آوردهایم که مخاطب حسرت پخش فلان سریال که جایی و زمانی به پخش رسید و با اقبال عمومی هم مواجه شد را میخورد.
اسماعیل عفیفه - تهیهکننده
(میوه ممنوعه، اشکها و لبخندها)
تقویت خیال انگیزی فساد
معتقدم در عرصه کودک و نوجوان چه در مطبوعات، چه در وب سایت ها و چه در تلویزیون و حتی آموزش رسمی، باید توجه جدی تر به این قشر شود و اگر این سرمایهها را از دست بدهیم، تأثیرگذاری فرهنگی مان محدود و محدودتر می شود. در نتیجه یک طراحی و افق خاصی برای کودک و نوجوان در سطح ملی لازم است.
در عینحال نشان دادن رابطههای عشقی مثلثی، عریانی و فحشایی که در این برنامهها وجود دارد، مقولاتی نیستند که تلویزیون در آنها بتواند رقابت کند یا اصلا وارد این میدان ها شود. باید به زیرساخت ها توجه کنیم و رغبت به این مفاهیم را در جامعه به حداقل برسانیم.
البته تلویزیون سعی کرده، میدان بازی را عوض کند؛ نه اینکه با آنها رقابت کند و تا حدود زیادی موفق هم بوده است، اما این تنوع رسانهای ما را بهسمت وسوی فرهنگ سازی رسانهای، پیش می برد. اینکه به مخاطب بگوییم این شبکه بد است یا آن شبکه خوب است، بستگی به نوع نگرش او دارد و ما باید روی آن نگرش کار کرده و فرهنگ سازی کنیم.
مخاطبی که صاحب سلیقه باشد، صاحب سواد بصری بالایی باشد و فرهنگ تماشا را بداند، کنداکتور خودش را بهگونهای می بندد که عقلش، منطقش و تفکر دینی اش می گوید؛ نیاز نیست به این مخاطب بگوییم چه برنامهای را تماشا کند.
علی زارعان
مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه تهران